Eindhoven-Actueel

Alles over Eindhoven

  • Home
  • Tip de redactie!
  • Nieuws
  • Evenementen
    • Events
    • Agenda 2020
    • Wat is er dit weekend te doen in Eindhoven?
    • Dagje uit
    • Fijne Feestdagen Festival
    • GLOW Eindhoven
    • Guus Meeuwis concert
    • Kermis
    • Lichtjesroute
    • Dutch Design Week
    • Marathon Eindhoven
    • Intocht Sinterklaas
    • WK RoboCup
    • Kerstwintercircus
    • Fakkeltocht Eindhoven
    • Carnaval in Lampegat
    • Eindhoven Culinair
    • Koningsdag en nacht
    • FeelGood Market
    • Oud en nieuw op stap
  • Winkelen
    • Winkelenaanbod
    • Koopzondagen in Eindhoven
    • Admirant shopping
    • Kastelenplein Gestel
    • Meubelplein Ekkersrijt
    • Piazza Center
    • Winkelcentrum Woensel
    • Winkelcentrum Ouverture
    • Winkelcentrum Vaartbroek
    • Koopzondag supermarkt
    • Weekmarkt
    • Avondwinkels
    • IKEA
    • Vershal Het Veem
    • Urban Shopper Strijp
  • Uit in
    • Uitgaan
    • Bioscopen
      • Pathé bioscoop
      • VUE Bioscoop
      • Service Bioscoop ZIEN
      • Plaza Futura
    • Restaurants
    • Stratumseind
    • Uitgaansgebieden
    • Holland Casino
    • Fair Play casino
    • Jack’s casino
  • Overnachten
    • Hotels
    • Bed & Breakfast (B&B)
  • Zakelijk
    • Business nieuws 040
    • Adverteren
    • Vacatures
    • Bedrijfsgids Eindhoven
    • Netwerken in Eindhoven
    • Prijsvragen
U bent nu hier >Home >Nieuw >Social distancing-onderzoek op treinstations maakt perrons veiliger

Social distancing-onderzoek op treinstations maakt perrons veiliger

15 januari 2021 by Remco Leave a Comment

Om de veiligheid op treinstations te verbeteren en drukke hotspots aan te pakken, meet ProRail op anonieme wijze de loopstromen van reizigers. De Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) helpt de spoorwegbeheerder met de analyse, en gebruikt de informatie daarnaast om het gedrag van menigten te onderzoeken. Dat gedrag is door de corona-afstandsregel compleet veranderd. TU/e-onderzoekers gingen op zoek naar nieuwe patronen en publiceerden hun resultaten in het vakblad Plos One.

Het begrijpen van menselijk gedrag in menigten is wetenschappelijk interessant, en het kan ook bijdragen aan de oplossing van veel maatschappelijke problemen. Eén daarvan is een menigte die dermate druk is, dat hij onveilig wordt. TU/e werkt al twee jaar samen met ProRail aan sensoren om perrons van treinstations veilig te houden. Ze bekijken daarmee of systemen om reizigers beter te verdelen over het perron daadwerkelijk het gehoopte effect hebben. Tijdens corona kreeg het woord drukte een hele nieuwe betekenis. De onderzoekers van de TU/e zagen mogelijkheden om met diezelfde sensoren óók te kijken naar het gedrag van menigten die zich moeten houden aan de 1,5 m afstandsregel.

Frank van Schadewijk, loopstroom-deskundige bij ProRail: “Met betere informatie kunnen we betere stations ontwerpen, gerichter gaan communiceren naar onze reizigers en pilotprojecten op het station evalueren. Zo zijn we bezig met high-tech oplossingen, zoals real-time drukte-informatie en automatische speakers, om de doorstroming op het perron te verbeteren. Het onderzoek van de TU/e is voor ProRail interessant omdat het meer inzicht geeft in de loopstromen op het station, niet alleen tijdens de 1,5 meter samenleving, maar ook daarna. Met die kennis kunnen wij in de toekomst nog betere stations ontwerpen.”

Samen-reizigers uit de dataset filteren

Hoewel de corona-situatie zorgt voor minder mensen op het station, hebben zij door de afstandsregel ineens veel meer ruimte nodig. Daardoor kunnen nieuwe knelpunten op perrons ontstaan, die voorheen geen probleem vormden. De onderzoekers wilden het nieuwe gedrag onderzoeken, maar moesten daarvoor eerst mensen die samen reizen uit de dataset filteren. Er lopen per slot van rekening veel huisgenoten zoals koppels en ouders met kinderen op de perrons, die de data ‘vervuilen’ omdat ze niet aan de afstandsregel gebonden zijn.

TU/e-onderzoekers Alessandro Corbetta, Cas Pouw en Federico Toschi, van de Fluids and Flow groep aan de faculteit Applied Physics gingen aan de slag. Corbetta: “We ontwikkelden een algoritme dat heel precies én real-time mogelijke familie-achtige groepen kan herkennen.” Dat wil zeggen: twee of meer mensen die samen het station binnenkomen, tijdens hun tocht door het station steeds samenblijven en ook samen in dezelfde trein stappen. Van hen is het namelijk aannemelijk dat het koppels of gezinnen zijn.

Het nieuwe algoritme probeert groepen mensen uit te sluiten die zich niet aan de afstandsregel hoeven te houden. Daarvoor kijkt de sensor of twee of meer mensen samen het station binnenkomen, en samen in de trein stappen. Als dat zo is, zal het waarschijnlijk zijn dat ze bij elkaar horen en uitgesloten kunnen worden van de regel. Beeld: TU Eindhoven.

“Juist dat real-time is nieuw. Veel algoritmes lichten de gegevens namelijk meerdere keren door voordat ze met een resultaat komen. Dat kost veel tijd en rekenkracht. Ons systeem is snel, draait op een simpele laptop en is makkelijk schaalbaar,” aldus Corbetta. Met elke nieuwe meting die binnenkomt, wordt de conclusie nauwkeuriger. Dat additieve proces zorgt ervoor dat samen-reizigers steeds beter herkend worden. Hoe langer zo’n groep rondloopt in het meetgebied, hoe zekerder je ze kunt uitsluiten uit de dataset.

Honderdduizend metingen per dag

Sinds 2017 hangen er in station Utrecht Centraal 19 sensoren boven het perron van spoor 5, die samen volledig anoniem het hele perron kunnen doormeten voor onderzoeksdoeleinden. Dit perron staat bekend als een van de drukste perrons van Nederland, met treinen die vertrekken naar Amsterdam Centraal en Schiphol. De sensoren meten dag en nacht, met in normale situaties zo’n 100.000 metingen per dag, en tijdens de eerste drie maanden van corona gemiddeld 16.000 metingen per dag.

Het algoritme reconstrueert de looppaden van alle voetgangers. Daarop kunnen hotspots worden gedefinieerd waar de 1,5 meterregel vaak wordt overschreden. Beeld: TU Eindhoven.

De sensoren volgen anoniem de looppaden van reizigers, met een gelijkaardig principe als de technologie die sinds 2014 aan de TU/e is ontwikkeld. Het systeem draait om het reconstrueren van een dieptekaart. Deze kaart geeft de afstand weer tussen elk ruimtelijk punt en de sensoren. Als voetgangers langs een sensor lopen, komt er een duidelijke ‘diepte-vingerafdruk’ tevoorschijn: hoofden zijn de bovenste punten, schouders iets lager, dan komt de rest van het lichaam, met armen en benen.

Corbetta: “Zo’n vingerafdruk, die op zichzelf geen persoonlijk identificeerbare informatie bevat, duurt slechts een fractie van een seconde, voldoende om de positie van voetgangers te identificeren en trajecten te bepalen. Alleen de posities en trajecten worden vervolgens opgeslagen voor analyse.” Dit maakt betrouwbare tracking mogelijk en waarborgt de privacy van passagiers.

Beter begrijpen hoe mensen bewegen in menigten

“Onze Crowdflow groep (onderdeel van de Fluids and Flow onderzoeksgroep red.) wil fundamenteel snappen hoe mensen zich in grote menigten bewegen. Door de afstandsregel krijgt dit onderzoek ineens een hele set nieuwe variabelen,” zegt Corbetta.

Hij wil sociale structuren vinden in de gegevens, bijvoorbeeld welke sociale banden er zijn tussen mensen. Dit onderzoek naar familie-achtige groepen biedt die mogelijkheid. Maar bijvoorbeeld ook het verschil tussen een menigte in de spits of op een zaterdagmiddag is ontzettend interessant. “Bovendien kan ik het gedrag vóór en tijdens corona nu naast elkaar leggen,” voegt Corbetta toe.

Hij concludeert: “We meten nog steeds door, dus we verwachten daar binnenkort nauwkeurigere resultaten over te kunnen publiceren. We zouden onze kennis en onze systemen daarnaast heel graag in een andere setting inzetten, bijvoorbeeld om gemeentes, musea, stadions en luchthavens te ondersteunen.”

Filed Under: Nieuw

Anderen lezen ook….

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Uw persbericht of promotie op deze website?

Bereik een groot publiek en plaats uw bericht of promotie op Eindhoven-actueel. Voor eenmalig 100 euro plaatsen wij uw bericht. Mits het voldoet aan onze voorwaarden.

Stuur uw bericht naar ons!

Ik ben op zoek naar…

Bezienswaardigheden

  • Brouwerijen
  • Anne Frankplantsoen
  • Van Abbemuseum
  • Catharinakerk
  • DAF museum
  • Genneper Parken
  • Henri Dunantpark
  • De IJzeren man
  • Karpendonkse Plas
  • Prehistorisch dorp – Eindhoven Museum
  • Philips de Jongh wandelpark
  • Stadswandel-park
  • Luxe hotels
  • Philips Museum
  • Natlab
  • PSV museum
  • Museumwoning Ton Smits Huis
  • The Student hotel


Nieuws uit Eindhoven

Jongeren tevreden over online studiekeuze

De lockdown is voor de meeste mensen al zwaar, maar stel je eens voor dat je voor 1 mei een studie moet gaan kiezen. Door alle maatregelen worden … Lees verder

Bijna helft WOZ-waarde in Eindhoven te hoog ingeschat

In de gemeente Eindhoven wordt 46% de WOZ-waarde te hoog ingeschat. Dat blijkt uit cijfers van de Waarderingskamer. Afgelopen jaar maakte 2.578 … Lees verder

Eindhovense Stadsgenootjes voor kleine Eindhovenaartjes

Een geboorte moet gevierd worden! In Nederland gebeurt dit met de eeuwenoude traditie van beschuit met muisjes. Sinds de geboorte van prinses Beatrix … Lees verder

Uw persbericht of promotie op deze website?

Bereik een groot publiek en plaats uw bericht of promotie op Eindhoven-actueel. Voor eenmalig 100 euro plaatsen wij uw bericht. Mits het voldoet aan onze voorwaarden.

Stuur uw bericht naar ons!

Locatie

Torenallee 20 (Strijp-S)
5617 BC Eindhoven

Over ons

  • Adverteren
  • Ontstaan
  • Privacybeleid
  • Cookie Policy
  • Contact

Copyright © 2009 Disclaimer - Eindhoven-Actueel

Eindhoven-Actueel.nl gebruikt cookies om het gebruiksgemak te verbeteren. Indien u de cookies accepteert dient u dit te accepteren.Akkoord Lees verder
Privacy & Cookie beleid

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

OPSLAAN & ACCEPTEREN